
Het verhaal van de Philips 695A Rondo. Het begon allemaal met dit sloopchassis. Soms heb je wat onderdelen nodig.

Het chassis in de kast miste de uitgangstrafo. De bedrading was volledig aan puin geknipt. De luidspreker en de schaal kap ontbrak.

De elco's lekte al een beetje en ik was net op tijd met het restaureren van deze condensatoren. Het chassis had anders blijvende schade opgelopen.

En dan blijkt dat het chassis speelt. Alle condensatoren zijn zo lek dat je maar een ding kan doen alles vervangen. De golfbereik schakelaar is zo rot dat hoor je kraken en knarsen in het geluid. En of dat goed te krijgen is zal de tijd leren.

We beginnen met het demonteren van de golfbereik schakelaar. We zullen gelijk de defecte teercondensatoren vervangen. We gebruiken alleen originele onderdelen.

We maken detail foto's zodat we weten hoe dingen gemonteerd zijn. Dit is ooit in de fabriek zo in elkaar gezet. De as schraapt door de teercondensator.

Dit is een schakel dek van de golfbereik schakelaar. Dit was een nieuw model in het jaar 1936 en tevens ook het meest slechte schakel dek wat ze gemaakt hebben.

Hier bezig het laatste dek van de golfbereik schakelaar te verwijderen. Het is een ingrijpende klus maar het is zeker te doen.

Hier is duidelijk te zien dat de als de plaat die de golfbereik schakelaars vast houd verwijderd, je heel veel ruimte krijgt om dingen te demonteren.

Boven in het midden kun je nu heel goed bij een enorm grote teer condensator. Hier is hij nu verwijderd.

Hier is de wederopbouw begonnen. De volgorde van het terug plaatsen ven de golfbereik schakelaar dekken is heel belangrijk.

En als alles is teruggeplaatst ziet het er ongeveer zo uit. Dan rijst er onmiddellijk een vraag. Zou het chassis nog kunnen spelen.

En wow het is niet te geloven maar hij werkt gewoon nog. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

En dan gaat het fout. Deze teercondensator zat zo vast dat hij met geen mogelijkheid er uit te krijgen was. Onder deze teercondensator loopt een afgeschermde draad. Doordat deze aan de boven zijde door midden geknipt is moet deze draad vervangen worden. Dit was eigenlijk niet mogelijk maar ik had geen keus.

En nu de teercondensator die zo vast zat terugplaatsen. Het is nog al een precisie werkje maar het gaat goed.

Helemaal onderaan op de bodem van het chassis zat een weerstand van 1,6 mega ohm en deze was onderbroken.

Deze radio heeft een variabele bandbreedte die in het eerste mf trafo wordt geregeld. Dit is de complete slag die de trafo kan maken.