
Een Philips 850A. Wat eens een prachtig statig radiotoestel was is nu niet meer dan een wrak. Wat zouden we van deze radio kunnen maken?

Het luidspreker doek van deze radio was origineel. Niemand op de veilingsite had dat gezien. Voor mij was dit de reden om dit prachtige radio toestel te kopen.

Een deel van de kast onder het mechanische geheugen van de motor afstemming was met een bijl weg geslagen.

Een ander vreselijk drama. Op de beide luidspreker roosters horen 5 spijlen te zitten. de onderste van beide kanten ontbreekt.

Hier duidelijk te zien hoe men een hoek uit de kast geslagen heeft. Vervangen van de bodem plaat is de enige optie.

De bodem plaat bestaat uit twee delen. Het onderste deel is nog goed en bruikbaar. Het tweede deel is multiplex. Dit deel is met de bijl bewerkt maar heeft ook nog volledig onder water gestaan. Waar door de lagen van het multiplex los gelaten hadden. En het geheel van ellende uit elkaar viel.

Een nieuw chassis van de productielijn. Tevens een nieuw druktoets unit. En een nieuwe voedingstransformator. En rechts de nieuwe motor aandrijving. Prachtig he die productie van het jaar 1938.

Om de schakelstang voor de golfbereik omschakeling te plaatsen moest de oscillator spoel wee uit het chassis.

Het chassis moest uit de reparatie bok . Anders was de schakelstang voor de golfbereik omschakeling niet te plaatsen.

Hier kan je zien hoe nauw het past. De schakelstang van de golfbereik omschakeling gaat net langs de ceramische condensator.

Inmiddels is ook het aandrijf mechaniek van de motor afstemming geplaatst. En het chassis is voorzien van nieuwe buizen. Helaas de EM1 niet die is onbetaalbaar gemaakt door handige Harry.

Het chassis met een paar nieuwe knoppen. En de koppeling tussen de aandrijving en het mechanische geheugen van de motor afstemming.

Deze video laat de werking van de motor afstemming zien. Helaas middengolf stations zijn hier niet goed te ontvangen. Op het moment van maken van de film.

Het volgende probleem is de schaal kap. De wijzer word als licht beeld geprojecteerd op de schaal. Dit maakt dat de instelling van de wijzer erg precies komt.

En ja dit is de zelfde kast. Er zijn mensen die dit zo prachtig kunnen restaureren. En helaas ben ik dat niet. Maar degene die deze kast gedaan heeft is een waanzinnige vakman.

Maar uiteindelijk zit het chassis op zijn plaats en de voeten onder het chassis heeft de plaats gemarkeerd in de bodemplank van de kast.

En hier kun je zien hoe de luidspreker ten opzichte van de kast en de klank coulissen gemonteerd zit.