
Een BX998A was in 1955 het duurste tafel toestel van Philips. Nu bijna niet te vinden voor een normale prijs. Maar uiteindelijk één gevonden die voor 95% compleet is.

Het toestel kwam in gedemonteerde toestand. En omdat het chassis nog verbonden was met luidsprekers gaan we eerst een assessment doen om te zien waar de problemen liggen.

Het toestel nog volledig origineel heeft toch heel veel problemen. Een van de grootste is nicotine aanslag. Nicotine verwoest vele onderdelen en laat een kleverige substantie na.

De assessment leert ons het volgende. De buisvoeten in de eindversterker zijn verbrand en maken zeer slecht contact.

De uitgangstrafo van de midden / hoog versterker is defect. Hier begon hij voor de allerlaatste keer te werken. Ook de teercondensatoren dienen allen vervangen te worden ze lekken enorm. Tevens AM ontvangst werkt perfect.

De FM tuner gerepareerd leert dat ook de FM middenfrequent versterker niet goed functioneert en de versterking veel te klein is.

De middelste middenfrequent trafo heeft een defecte kern. Later bleek ook dat de gebruikte lijm op de spoelen aan het desintegreren was.

Het laatste draadje zit onder een keramische condensator. Het was even lastig maar toch los gekregen.

Na het aansluiten van de middenfrequent trafo en het afregelen met de meetzender speelt de FM weer zoals we zouden verwachten. We hebben ruis tussen de zenders en ontvangen vele zenders op de fm.

En zo ziet het geheel er aan de onderkant uit na deze ingrijpende restauratie. Later zullen we het middenfrequent afregelen met de wobbulator.

Het Chassis inmiddels een heel eind gereinigd. De uitgangstrafo verwijderd. Deze is onderbroken zoals altijd.

De trafo heeft 3 dagen in de vriezer gelegen. Hierdoor valt het teer uit elkaar en uiteindelijk komt de trafo uit zijn aluminium huis.

De kern van de trafo is zo gemaakt dat hij geschikt is voor kleine vermogens. Omdat de versterker geen lage tonen versterkt is het vermogen niet nodig.

En zo ziet de kern er uit. De maat van de kern is 10mm X 16,5mm nu is de kern oppervlakte eenvoudig te bepalen. Dit voor het geval je geen originele kern meer hebt.

De primaire wikkelingen verwijderd. Er liggen 75 windingen om de kern secundair. Primair word het dan 3000 windingen met een draad dikte van 0,1mm. Dat geeft je een uitgang impedantie van 8k ohm belast met een 5 ohm luidspreker.

Impedantie meting van het geheel. met behulp van een weerstand van 1k ohm en een toongenerator op 1Khz.

En zo ziet het geheel er uit tijdens de tweede test. Nu nog afmonteren. Daarna kan de restauratie van het chassis beginnen.

Om het chassis te restaureren gebruiken we alleen originele componenten. Dit zijn componenten geproduceerd in 2024.

Het chassis klaar om op de reparatie bok geïnstalleerd te worden. De voorkant is één smerige nicotine drek zooi.

Het schoon maken van de potmeters gaat volgens artikel RADIO HISTORISCH TIJDSCHRIFT - NUMMER 171 - 4 - 2019.

De golf bereik schakelaars is een smerige nicotine zooi. Dit is de reden dat het indrukken van de toetsen erg moeilijk gaat. Het meerdere knoppen tegelijk indrukken beveiliging mechaniek zit vast en moet volledig gereinigd worden.

Dit is het meerdere knoppen tegelijk indrukken beveiliging mechaniek. Je ziet de lijm aan de onderkant.

En dit is de drukknopen unit waar de meerdere knoppen tegelijk indrukken beveiliging mechaniek uitkwam. Helaas was het niet mogelijk om het beveiliging mechaniek te verwijderen. Maar met wat vijl werk lukte het uiteindelijk toch.

Het vervangen van de buisvoeten in de lage tonen versterker. Omdat de buizen nogal heet worden gebruiken we keramische buisvoeten.

Na restauratie ziet het chassis er zo uit. Op twee teer condensatoren na en beide voeding elco's zijn alle teercondensatoren en elco's vervangen. De voeding elco's lijken ok te zijn voor nu. de beide teer condensatoren moeten nog. Waarbij een in backorder staat. En ik hoor iedereen al roepen zo restaureer je geen radio het moet geel groen en paars zijn onder het chassis. Een andere kreet wat ontzettend veel werk dat zal ik nooit doen.

Een rare ontwerp fout in de BX998A ik kan me geen idee vormen hoe deze ontwerp fout is ontstaan. Maar je hoort het duidelijk in het geluid als een soort geslis in het geluid maar eigenlijk hoor je ruis omdat het if signaal kortstondig weg valt.

En dan nog meer werk. Gebroken touwtjes verkeerd gemonteerde touwtjes nog meer nicotine drek. Elke keer kleven mijn handen van dat vieze plakkerige spul. Maar er zijn nog steeds mensen die geloven dat roken gezond voor je is, het is werkelijk waar ongelofelijk.

Tijdens de opbouw gaan we controleren of alles ok is en werkt. Alles wat schoon is zit op het chassis.

Hier nog even een overzicht van boven genomen. Veel gehoorde kreet mooier dan nieuw! Geen idee wat dat betekend.

En dan de vraag werkt het allemaal. Dit is de eerste test van de tone regeling en je hoort de lage tonen versterker behoorlijk vervormen. Maar de eindbuizen zijn oud en versleten de nieuwe liggen klaar.

Ik heb een tijdje geluisterd naar deze radio. En op normale luistersterkte klinkt het chassis waanzinnig goed. En dat met defecte luidsprekers versleten buizen. Maar wel met de modificatie voor de FM middenfrequent.

De linker zijde van het chassis is bijna klaar. Het mist nog de bandspreiding wijzer en licht plaatje.

De rechterkant van het chassis is er nog slechter aan toe. Dit is het meerdere knoppen tegelijk indrukken beveiliging mechaniek van de rechter zijde.

De golfbereik selectie lampjes rechterzijde weer gemonteerd en even testen. Het is tijd om naar de radio te luisteren.

Helaas blijkt bij testen de volgende problemen naar boven te komen. Motor omschakeling golfbereik werkt niet goed lampjes worden niet ingeschakeld. Kortegolf 3 werkt niet. Fm muting werkt niet. De volgende stap wordt het reinigen van de motor positie schakelaar. Ook de afstelling klopt niet golfbereik wordt half ingeschakeld.

Dit is de motor positie schakelaar. Deze kant schakelt de indicator lampjes van de gekozen golfbereik.

Deze kant van de motor positie schakelaar bepaald waar de motor stop. In de motor zit een schakelaar die er voor zorgt dat de motor altijd een omwenteling draait. Deze moet corresponderen met de motor positie schakelaar zodanig dat de contacten exact gesloten zijn.

Een test van de motor gestuurde golfbereik schakelaar veel gepiep en gekraak. Maar de muting was niet aangesloten en dan krijg je dit. Het schakelen tussen de golfbereiken gaan tijdloos.

Het reinigen van de schakelaars is nogal belangrijk. Gebruik nooit contactspray buiten het feit dat het totaal geen zin heeft maak je er meer kapot mee dan je lief is.

Ik gebruik na het reinigen vaseline spray waarmee ik de schakelaars in spuit. Dit is om corrosie te voorkomen.

Ook de schuifschakelaar dient op dezelfde wijze gereinigd te worden. Ook deze is later met vaseline spray ingespoten.

De schaal verlichting verstrooi plaat is niet origineel. Dit is wat er in de radio zat. De metalen strippen aan de zijkant zijn hoeklijntjes deze zijn origineel daar op zat een dun wit folie en daar boven op lag een metalen stripje met schroeven en moertjes vast. Het folie zat als ware er tussen geklemd. Denk ik maar ik heb geen idee niemand neemt de moeite om dit soort details vast te leggen.

Na uren emmeren met verbogen wijzertjes is het gelukt de schaal zit er op. Na het schoon maken van de schaal kon je de wijzers ook zien.

Het Chassis is na lange tijd weer voor het eerst in de kast. Dit even zonder schaal omdat glas erg breekbaar is. In mijn geval mis ik de twee houten plankjes die links en rechts zitten van de schaal. Iemand heeft deze twee gemaakt dank Paul en nu moeten de gaten voor de knoppen er nog in geboord worden. De eerste twee zijn gedaan.

Na veel passen en meten zit het spul in elkaar. Maar nu loop ik tegen iets vreemds aan de schaal steunt op een balk die onder in de kast gelijmd zit. De schaal rubbers zijn slecht maar om het geheel in de kast te krijgen moet de schaal een heel eind opgetild worden.

Als modificatie heb ik het chassis 2mm hoger op de bodem plaat gezet. Het blijkt dat in de begin van de productie de schaal aan de onderzijde langer is. Deze schaal type kan je herkennen aan het feit dat het Philips embleem op de schaal mist naast de hoge tonen regeling.

Voor het eerst staat het geheel in de kast. Alles zit nog los en moet nog gemonteerd worden. Maar het begint nu ergens op te lijken.

En dan de radio zo goed als klaar. Mis nog de twee kleine knopjes maar ach je kan ook niet alles hebben en wie weet vind ik ze ooit.

En ja daar gaan we weer wat veel werk zou ik nooit doen. Zonde nu lijkt het een teer condensator hij was zo mooi geel. Tja zo gaat het nou wat je doet niets is goed zucht.