Een Philips 850A. Wat eens een prachtig statig radiotoestel was is nu niet meer dan een wrak. Wat zouden we van deze radio kunnen maken?
Het chassis wat er los bij geleverd is, is een compositie in roest.
De onderzijde na jaren stilstand onder slechte omstandigheden.
De motor afstemming. Wat dit toestel eens bijzonder maakte is nu een vastgelopen oude zooi.
Het chassis heeft een andere eindbuis gekregen. Het was een oorlogs buis.
De vrije expressie heeft hier zijn vrije loop gehad.
De voedingstrafo. Zou dit radiotoestel weer kunnen spelen?
De kast lijkt heel wat maar een vreslijk schouwspel komt er aan.
Het luidspreker doek van deze radio was origineel. Niemand op de veilingsite had dat gezien. Voor mij was dit de reden om dit prachtige radio toestel te kopen.
Een deel van de kast onder het mechanische geheugen van de motor afstemming was met een bijl weg geslagen.
Hier nog duidelijk te zien hoe een deel van de kast weggeslagen is met een bijl.
Het klavier is volledig opgebold door de vocht. Binnen in was het hout gescheurd en gebroken.
Een ander vreselijk drama. Op de beide luidspreker roosters horen 5 spijlen te zitten. de onderste van beide kanten ontbreekt.
De binnenkant van het klavier. Het klavier is volledig krom getrokken.
Het klavier duidelijk te zien hoe het hout zich losgebroken heeft.
Hier duidelijk te zien hoe men een hoek uit de kast geslagen heeft. Vervangen van de bodem plaat is de enige optie.
De bodem plaat bestaat uit twee delen. Het onderste deel is nog goed en bruikbaar. Het tweede deel is multiplex. Dit deel is met de bijl bewerkt maar heeft ook nog volledig onder water gestaan. Waar door de lagen van het multiplex los gelaten hadden. En het geheel van ellende uit elkaar viel.
Hier voorzichtig loshalen van de voet plank.
Hier de losse lagen van het multiplex.
Het klavier verwijderd.
De stukken van het klavier de twee grote delen was één geheel.
De roestige spijkers die uit de radiokast kwamen. Met heel veel moeite.
De bodemplaat verwijderd.
De kast kaal. Bodemplaat verwijderd.
Het opnieuw lijmen van het klavier.
Nieuwe en gerepareerd delen passen in de kast.
Een zicht op de bodem van de radio kast.
Het in elkaar zetten van het klavier en uitmeten van de druktoetsen.
Het bovenaanzicht van het klavier.
De bodem in de kast lijmen.
De kast met bodem.
Het lijmen van het klavier in de kast.
Hier te zien dat het klavier zich gaat rechttrekken in de kast.
Kast met klank coulissen en klavier.
Het repareren van de luidspreker rooster.
Hier het buigen van een messing staaf.
De luidspreker grill van boven gezien.
Hier een idee van het eindresultaat.
Het luidspreker rooster.
De binnenkant van het luidsprekerrooster klaar en geklonken.
Beide luidspreker roosters gerepareerd.
Het koper werk klaar om weer op de kast te gaan.
De onderdelen van de motor afstemming.
Afstemcondensator wiel.
De onderdelen gereinigd en klaar voor montage.
De slipkoppeling weer een geheel.
De aandrijving van de motor afstemming.
Volledig in elkaar en volledig nieuw.
De motor van dichtbij. Alles van dit stukje mechaniek zit weer in elkaar.
Een nieuw chassis van de productielijn. Tevens een nieuw druktoets unit. En een nieuwe voedingstransformator. En rechts de nieuwe motor aandrijving. Prachtig he die productie van het jaar 1938.
De knoppen unit uit het klavier.
Nieuwe componenten even los op het chassis geplaatst.
Het restaureren van middenfrequent bandfilters.
Het chassis met de nieuwe componenten.
Alles wat geklonken moest worden op het chassis is gedaan.
De opbouw van de elektronica kan beginnen.
Voor de bedrading gebruiken we origineel draad.
Het bedraden van het chassis.
Ook aan de bovenzijde van het chassis moet het bedraad worden.
We gebruiken uiteraard nieuwe teer condensatoren.
De bedrading weer vast gemonteerd op het chassis.
Het opbouwen van het subframe met een hoogfrequent ontvangst spoel en band schakelaar.
Een losse test van een hoogfrequent kring.
Hierbij de losse opstelling.
De afstemcondensator en de eerste hoogfrequent kring vast op het chassis.
De opbouw van het laagfrequent deel.
De tweede middenfrequent kring gemonteerd op het chassis.
De opbouw gaat langzaam verder.
Middenfrequent kring detector test.
Gemeten aan de uitgang van de detector. Ingang is eerste rooster middenfrquent buis.
De eerste schakelaar voor bandbreedte en mechaniek geïnstalleerd.
Afstem indicator EM1 geïnstalleerd en testen.
Laagfrequent deel klaar.
Alle buizen staan op het chassis.
De revisie van het eerste middenfrequent bandfilter.
Een verdwaalde buurt kikker die me komt helpen.
Kijk de buurt kat heeft de kralen geregen.
Middenfrequent bandfilter klaar met lampenkap.
Het chassis ziet er prachtig uit. Volledig eind jaren 30 maar nieuw.
De opbouw van het hoogfrequent deel de tweede hoogfrequent trap is geplaatst.
Ook de afscherming schoten tussen de hoogfrequent trappen zijn erg belangrijk.
De oscillator sectie volledig gereviseerd.
Testen van de oscillator.
Het chassis begint al aardig compleet te worden.
Ook de boven kant ziet er uit als een Philips 850A.
Afregelen van de oscillator.
De spoel bussen bij elkaar links de twee hoogfrequent trappen rechts de oscillator sectie.
Om de schakelstang voor de golfbereik omschakeling te plaatsen moest de oscillator spoel wee uit het chassis.
Componenten plaatsing komt gewoon erg precies.
Het chassis moest uit de reparatie bok . Anders was de schakelstang voor de golfbereik omschakeling niet te plaatsen.
Het cassis weer in de reparatie bok.
Hier kan je zien hoe nauw het past. De schakelstang van de golfbereik omschakeling gaat net langs de ceramische condensator.
Inmiddels is ook het aandrijf mechaniek van de motor afstemming geplaatst. En het chassis is voorzien van nieuwe buizen. Helaas de EM1 niet die is onbetaalbaar gemaakt door handige Harry.
Het chassis met een paar nieuwe knoppen. En de koppeling tussen de aandrijving en het mechanische geheugen van de motor afstemming.
Hier de koppeling van dichtbij. Mooi stukje techniek wat de radio zo bijzonder maakt.
Inmiddels is het chassis compleet. Hier een foto van de component zijde.
Deze video laat de werking van de motor afstemming zien. Helaas middengolf stations zijn hier niet goed te ontvangen. Op het moment van maken van de film.
Hier een foto van de achterzijde. Alle details zijn daar zoals klink nageltjes.
De voor zijde van het chassis.
Het volgende probleem is de schaal kap. De wijzer word als licht beeld geprojecteerd op de schaal. Dit maakt dat de instelling van de wijzer erg precies komt.
Wat heb je daar voor nodig. Een nieuwe schaal kap natuurlijk.
Daarbij heb je ook een spiegeltje, spiegeltje aan de wand wat is hier eigenlijk aan de hand nodig.
Een schaal met werkende verlichting.
Een manier om de schaalwijzer te bewegen van links naar rechts en omgekeerd.
En hier begint het afstellen van de wijzer ten opzichte van de schaal.
En dit is dan het lichtbeeld.
De vorm van de lamp is hierbij erg belangrijk.
Ook de reflector is erg belangrijk veel roest werkt nu eenmaal niet.
En een goede spiegeltje, spiegeltje aan de.....
Dan krijg je dit licht beeld over de hele schaal van links naar rechts en omgekeerd.
Deze video laat zien hoe het lichtbeeld is van de schaal wijzer op de schaal.
En dan de verrassing.....
Een nieuwe kast voor een Philips 850A.
Of zou dit dezelfde kast zijn? Dat kan toch niet.
Deze kast is werkelijk waar prachtig. De glans de diepe tekening in het fineer.
En ja dit is de zelfde kast. Er zijn mensen die dit zo prachtig kunnen restaureren. En helaas ben ik dat niet. Maar degene die deze kast gedaan heeft is een waanzinnige vakman.
En wat staat zo'n luidspreker rooster mooi op zo'n kast.
Omdat er een nieuwe bodem in de kast zit moet het chassis opnieuw uit gemeten worden in de kast.
En dat valt niet mee de drukknopen voor moeten ligt lopen en mogen niet vast lopen.
Het plaatsen van het chassis heeft me heel veel tijd gekost.
Maar uiteindelijk zit het chassis op zijn plaats en de voeten onder het chassis heeft de plaats gemarkeerd in de bodemplank van de kast.
Hier een beeld van het klavier en de positie in de kast.
Mooi he chassis in een nieuwe kast.
De voorkant enigszins kan je hier een radio in herkennen.
Het plaatsen van het doek. Het doek is niet nieuw geworden maar is nog steeds origineel.
En hier kun je zien hoe de luidspreker ten opzichte van de kast en de klank coulissen gemonteerd zit.
Nu is het al een radio geworden. Alleen de drukknopen nog. En de beide lampenkappen.
Het luidsprekerdoek zit weer in de kast.Tijd om de rest te doen.
De luidspreker weer op zijn plaats.
Hier kun je zien het deel van de kast wat men weggeslagen heeft met een bijl.
En hier de bodemplaat er weer op. de twee kleine stukjes missen nog.
En zo moeten de kleinste details gerestaureerd worden.
Omdat je wil dat ook het klavier er weer als nieuw uitziet.
Helaas mist er een stuk van het achterschot. Maar daar zoeken we nog een oplossing voor.
De kast is weer als nieuw.
En met de foto waar we mee begonnen, Eindigen we ook. Alles is gewoon te restaureren. Vaak is het een kwestie van tijd geld en geduld.
Deze video is een toegift. Hoe speelt een 850A op een lokaal AM station in dit geval ExtrAM. Deze radio is nieuw en dit was de eerste test in kast met zijn eigen luidspreker.
Share album
Philips 850A
Top navigation bar with Home button
Search - use "A B" for exact, A and B for conjunctive search
Background audio player
Up one level
Album information
Share and Like the album on social sites
Download current folder as ZIP file
Start slideshowNumpad *
Previous picture Left arrowSwipe right
Back to thumbnail page / up one level Esc
Toggle fit to screen or 1:1 size Numpad +
Show/hide info panel
Show/hide thumbnail strip
Start/stop slideshowNumpad *
Next picture Right arrowSwipe left
Show photo data
Show map
Show/hide tagged people
Download high resolution file
Add photo to shopping cart
Share image on social sites
Philips 850A
Een Philips 850A.
Dit toestel was niet meer te restaureren.
Dus heb ik gemeend het toestel terug te brengen naar nieuwstaat.
Het was een enorme uitdaging.
Maar het toestel is prachtig geworden.